Avgjørende komponent for elbilbatterier
Er du blant de mange som har anskaffet elbil, transporterer du daglig 50 til 70 kg med grafitt rundt på norske veier, som en del av bilens driftsbatteri. Grafitt (graphite) er nemlig en kritisk komponent i batterier som er basert på Lithium-ion teknologi. Og kvaliteten på dette stoffet spiller en avgjørende rolle for batteriets egenskaper, ikke minst ladetiden. Den norske storsatsningen Vianode er bygget opp med store investeringer gjennom flere år, og 15. oktober 2024 kan bli stående som en milepæl i norsk industrihistorie. Dette var dagen for åpningen av produksjonsanlegget Via ONE, der energiminister Terje Aasland fikk trykke på startknappen sammen med Vianodes toppledelse. Store ord og forventninger kom fra både statsråden, lokale ordførere og andre, men så er ambisjonene intet mindre enn å tilby syntetisk grafitt fremstilt med 90 prosent lavere utslipp enn det som er tilfellet i dag. Så da er det ikke rart at samtlige stoler var besatt og at bussene gikk i skytteltrafikk mellom kanapeer og produksjonsfasiliteter.
Fotoforbud i anlegget
Inne i produksjonsanlegget hersker det fotoforbud for å unngå at industrihemmeligheter skal komme på veie. Det er forståelig, men også litt synd, for ellers kunne vi foreviget grafitt i ulike stadier fra petroleumskullbiter og frem til finmalt anodegrafitt. Der kunne vi også foreviget heiser og transportbaner skreddersydd av ITO PallPack for transport av IBC-er (Intermedia Bulk Carriers) med råmaterialer, alt tilpasset et fullskala industrianlegg. ITOs teknologi i denne storsatsningen er bygget ved ITO Produksjon på Tyristrand og installert som en del av Vianodes Via ONE på Herøya.
Europeisk storsatsning
Så langt har Vianodes eiere investert rundt 2 milliarder kroner i den nye fabrikken, som i første omgang også vil gi rundt 100 nye arbeidsplasser i Grenlandsområdet. Årlig vil anlegget produsere grafitt tilsvarende behovet til rundt 20.000 elbiler. På sikt er planene å etablere flere Vianode-fabrikker i Europa og dermed sikre mer bærekraftig produksjon og i større grad flytte produksjonen og vareflyten for grafitt fra Asia til vestlige land.
ITO PallPacks tidligere leder Arne Hagen deltok på åpningen, sammen med salgssjef Bent Mæhre. Arne har nå en friere rolle i selskapet, og har tegnet ITO-anlegget som inngår hos Vianode. Etter å ha besøkt produksjonsfasilitetene og deltatt på åpningen, var han imponert. – Transporteringsløsninger for industrien har vært en del av leveransene våre i alle år, og det er selvsagt spennende å få være med på denne spennende industrisatsningen. ITO-løsningene her er designet for å transportere IBC-er med råvarer, og inkluderer både baner og heiser, løsninger som vi selv har bygget etter kundens spesifikasjoner, uttaler Arne.
Hva er det med grafitt?
Et batteri har som kjent to poler, og til anoden, den negative polen, benyttes grafitt som anodemateriale. Grafitt finnes naturlig som en kritisk ressurs (i karbon), men kan også fremstilles syntetisk fra andre kilder. For Vianodes del skjer dette med utgangspunkt i overskuddsmaterialer (kull) fra petroleumsindustrien. Prosessen derfra til syntetisk grafitt inkluderer varmeprosesser helt opp til 3000 grader Celcius, samt forming og sliping av materialene for å fjerne alle skarpe kanter og bryte det ned til ørsmå partikler. Mens tradisjonell fremstilling av grafitt typisk gir et karbonavtrykk på 20 kg CO2 per kg grafitt, gir Vianodes produksjon kun en tidel av dette. I tillegg kan de tilpasse sluttproduktet etter kundens ønske om egenskaper. Målt i vekt er grafitt den største enkeltkomponenten i lithium-ion batterier, typisk 50 til 70 kg i batteriet til en moderne elbil.