Søk direkte på produktnavn, maskiner teknologi eller løsninger du er interessert i.

På robotservice med Didrik

Vi ble med servicetekniker Didrik Årthun på robotservice hos ASKO. Da forsto vi at preventivt vedlikehold alltid lønner seg. Og hvorfor det ofte er mange søkere til servicestillingene våre.

Av: ITO marked 1. februar 2023 Service

Full helsesjekk av to roboter

Didrik har parkert servicebilen sin hos ASKO på Kalbakken, der Norgesgruppens matvaregrossist har et helautomatisk pallsorteringsanlegg – eller Miljøstasjonen som den gjerne betegnes – i størrelse «Extra Large». Sentralt i anlegget er to kraftige industriroboter som er inkludert i selskapets serviceavtale med ITO PallPack. De løfter og flytter tompaller hele dagen, og får stort sett pause kun når det er service, slik som i dag. Didrik er en av nærmere 20 servicemedarbeidere i ITOs organisasjon, og han har lavere puls nå enn da han var her sist. Dengang var det nemlig en uforutsett driftsstans som krevde umiddelbar respons, mens det i dag er et planlagt servicebesøk i tråd med kundens serviceavtale og robotprodusenten KUKAs anbefalinger.

– Mesteparten av dagen går nok med, for det er en service med full funksjonstest og kalibrering av begge robotene, og det kan selvsagt være komponenter som krever utskifting. I tillegg ser jeg nøye etter mindre oljelekkasjer i motoren, selv om kunden ikke har meldt om spesielle problemer, forteller han mens vi går inn på pallelageret, der det vanligvis går 425 brukte paller inn i anlegget hver time.

Servicebesøket er planlagt, så det er ikke noe stress når Didrik ankommer ASKO på Kalbakken. Han er godt kjent med anlegget og har med både analoge og digitale verktøy.

Analoge og digitale verktøy

Det er onsdag morgen i slutten av januar, «produksjonen» ved Miljøstasjonen har allerede gått for fullt et par timer denne dagen, og serviceteknikeren vil gjerne vente lengst mulig før han stanser det. Lengre driftsstans enn nødvendig er aldri ønskelig, heller ikke når den er planlagt. Etter samtaler med et par ASKO-medarbeidere, inkludert et par forbedringsønsker som Didrik tar med seg tilbake, kjøres anlegget tomt for paller før han stanser det fra kontrollpanelet. Dermed kan både servicemann og fotograf få slippe innenfor sikkerhetsgjerdet. Verktøyveskene består av både digitale og analoge verktøy, og vi forstår at breddekompetanse er et nøkkelord for å utføre en god jobb. Didrik er automatiker av utdanning med fem års erfaring innenfor automasjon før han ble en del av ITO-teamet for to år siden, og har siden det klatret opp og ned flere KUKA-roboter enn de fleste av oss. Pluss mye annet, for det er mange typer utstyr og bransjer som benytter teknologi fra ITO PallPack. Også her hos ASKO blir det mange turer i høyden mens han kjører hver robot manuelt med robotarmer og gripere i alle tenkelige posisjoner fra det bærbare kontrollpanelet.

– Jeg sjekker at alle motorer, armer, gripere og annet fungerer som det skal, og ser over alle komponenter og kontaktpunkter. Mye er visuelt tilgjengelig, og jeg bruker lommelykt for å se en del steder, i tillegg til at jeg benytter en avansert feilsøkingsprogramvare for å fange opp skjulte feil. Deretter kjører jeg en omfattende kalibreringsprosess før robotene igjen kan startes, forteller han.

Hver robot veier noen hundre kilo og er montert på et stålfundament som er sveiset sammen hos ITO Produksjon på Tyristrand. Industriroboter fra KUKA regnes som skikkelige arbeidshester som kan jobbe kontinuerlig i ulike miljøer og temperaturer, uten kaffepauser,sykefravær eller avspasering. En helsesjekk med jevne mellomrom kommer de imidlertid ikke utenom, men det har forebyggende effekt og må regnes som en «medisin» mot uforutsett stans.

Didrik tar en befaringsrunde sammen med en ASKO-medarbeider før anlegget stanses. Samtaler med brukerne er alltid viktig, både for å få tilbakemeldinger om driftsproblemer og ønsker for justeringer og endringer.

Kan det ha vært en liten kollisjon?

Med to roboter plassert ved siden av hverandre, finnes en liten risiko for at de kan komme borti hverandre, til tross for sensorer som skal avverge nettopp det. Didriks grundige kontroll avdekker en skadet kabel på den ene roboten, noe som kan tyde på at nettopp dette har skjedd. Han teiper og fester den midlertidig og noterer bytte i nærmeste fremtid. Et par av spiralfjærene er også klare for utskifting – det er imidlertid slitedeler som befinner seg på kundens reservedelslager, så de skiftes med en gang. Ren rutine, med andre ord, men det kan likevel være akkurat den detaljen som forhindrer en uforutsett driftsstans. Og som vi alle vet; driftsstans inntreffer alltid når det passer som dårligst.

Hva trives du best med, denne typen serviceoppdrag eller oppdrag som montasje, programmering og hasteoppdrag?

– Det jeg liker aller best her hos ITO PallPack, er at vi som er serviceteknikere får erfaring med et stort spekter av teknologi fra ulike produsenter, og at vi har kunder i mange ulike bransjer. Og så setter jeg stor pris på at vi er et teknisk orientert miljø der alle forstår verdien av god service og vedlikehold. Service er et hovedprodukt i organisasjonen, og ofte det som skiller en vellykket installasjon fra en mindre vellykket, og dette gjenspeiler seg i at serviceorganisasjonen er prioritert med alt fra riktige verktøy til etterutdanning og kunnskapsoverføring internt og eksternt. Ofte er vi to teknikere sammen ute på jobb når det er større anlegg og flere oppgaver. Når anlegget først må stanses, er det selvsagt ønskelig å kunne utføre flere serviceoppgaver samtidig. Slik skulle det vært i dag også, men så fikk vi dessverre et sykefravær på en kollega. Det er sånt som skjer, og ASKO er en forståelsesfull kunde. Imidlertid er det sjelden vi ikke utfører oppdragene til avtalt tid, svarer vår mann på serviceoppdrag.

 

En industrirobot fra KUKA Robotics har både elektronikk, hydraulikk, tannhjul og smøreolje, så vår mann på jobb må ha kunnskap om det meste.

Hvilke kvalifikasjoner kreves for å bli en del av serviceteamet hos ITO PallPack?

– Selv er jeg jo automatiker og hadde erfaring fra to andre tekniske leverandører før jeg søkte jobb hos ITO PallPack. Teknologien vår kan inkludere elektronikk, mekanikk, hydraulikk, motorer, sensorer, drivverk, alt mulig, og det er viktig at man kan utføre ulike typer feilsøking både lokalt og remote, og inneha kunnskap til å utbedre det meste. Strukturerte folk arbeider ofte bedre enn ustrukterte, og det kreves litt fleksibilitet. En dag i forrige uke var jeg ikke hjemme før klokka 2 på natta fordi vi hadde en driftsstans som måtte utbedres. Det er heldigivs unntaket, men det handler både om kunnskap og om å bry seg om kunden og kundens drift, forteller Didrik Gundersen Årthun.

Vi har også merket oss at den blide 27-åringen har bakgrunn som røykdykker i Forsvaret. Da er du kanskje ekstra god på «brannslukking» hos kundene?

– Hehe, det kan uansett være nyttig å ha erfaring med stressede situasjoner, men den typen service vi er på nå, det er som regel både planlagt og stressfritt. Jeg har mye relevant utstyr i bilen, men røykdykkermaske og oksygen er ikke en del av det, avslutter Didrik med det smilet som både kunder og kolleger har lært seg å sette stor pris på.

Høyt og lavt. Greit å ikke ha høydeskrekk, for det er ikke alt som kan sjekkes fra bakkeplan.
Didrik testkjører alle bevegelige deler fra kontrollenheten.
ITO er servicepartner med KUKA og utfører service på industriroboter fra denne og andre produsenter.

Vi hjelper deg videre!

Ta kontakt med våre erfarne medarbeidere