– Ja, det blir det helt sikkert! Noen ganger er service planlagt og forberedt i tråd med driftsplaner og serviceintervaller, andre ganger er det uforutsett og kritisk. Som første kontaktpunkt for kunden er jeg forberedt på begge deler, smiler Marius. 1000 kubikk på to hjul er nettopp parkert når vi møter ham på kontoret ved ITO-basen på Ryen. Der har han på tre uker rukket å bli kjent med ITO-produkter, reservedelslager, serviceavtaler og teknikere, i tillegg til besøk ved produksjonen vår på Tyristrand og ved en av våre større kundeinstallasjoner.
Hvordan har starten vært, Marius?
– Det er mye å sette seg inn i, og foreløpig kan jeg ikke skryte på meg å ha sort belte i ITO-produkter. Men førsteinntrykket er veldig godt, og jeg tror jeg har noe å bidra med for at vi skal fortsette å levere førsteklasses servicetjenester, svarer vår ferskeste medarbeider.
Det tror vi også, for vår nye servicekoordinator har besøkt alle deler av landet, med bil eller motorsykkel lastet med verktøy for feilsøking og utbedring. Gjennom et langt yrkesliv har han blant annet vært operativ servicetekniker, servicesjef, koordinator, vaktleder, ettermarkedsansvarlig med mer.
Her hos ITO PallPack blir det mer koordinering enn utføring, hva var årsaken til at du hadde lyst til å jobbe hos oss?
For det første er jeg glad i teknologi, og ser at ITO har spennende og fremtidsrettet teknologi fra solide produsenter, inkludert maskiner vi bygger selv. Så har det også sammenheng med at jeg rundet 50 år i fjor, og kjente at det var på tide med færre døgn på reisefot og mer tid sammen med kona og våre tre aktive sønner.
Hva blir de viktigste oppgavene som servicekoordinator?
– Oppsummert kan vi si at det er å utnytte serviceressursene best mulig, til det beste for kunden og for oss selv. Et serviceoppdrag kan involvere å definere behovet, samarbeide med helpdesk og produktspesialister, bestille reservedeler, avklare responstid i tråd med kundens serviceavtale, allokere besøk fra servicetekniker, informere kunden, fakturere, loggføre oppdraget, pluss litt til.
Straks er det sommerferie, og da vet vi at det blir både 6 knops fart med den gamle snekka (med nyoverhalt motor utført av servicekoordinatoren himself) og MC-tur med kona bakpå opp til Lofoten. Ulik fart og ulikt farvann, naturlig nok. Slik er det også på servicesiden, med ulikt tempo på hasteoppdrag og planlagte oppdrag. Ser du noen forbedringsområder?
– Litt tidlig å si, men Robin og jeg har et mål om å løfte enda flere kunder over på faste avtaler, der vi tilbyr 4 ulike modeller tilpasset kundens krav til oppetid og respons. Preventiv service og høy oppetid er det beste både for kunden og oss, så det skal vi absolutt jobbe for!
Så da ønsker vi god sommer, og håper båten flyter og at kjøreforholdene over Saltfjellet blir sommerlige og fine. Og neste gang du har et servicebehov, er det sannsynligvis Marius du treffer først.
