Strenge restriksjoner i begynnelsen
Det kan virke som en umulig oppgave å utføre fysiske servicebesøk når næringslivet stenger dørene og innfører strenge adkomstrestriksjoner. Samtidig er det slik at teknisk utstyr trenger vedlikehold og preventiv service for å fungere som forventet. Så hvilke erfaringer sitter vi igjen med etter to år med pandemirestriksjoner? Spørsmålet går til servicekoordinator Even Engelstad og serviceleder Christian Wood i ITO PallPack, som svarer at begrensningene fra kundene var strengest i starten av pandemien, og at det gjennom hele pandemitiden var behov for mer planlegging enn i en normalsituasjon.
– I starten opplevde vi at en del kunder utsatte preventivt vedlikehold, men dette endret seg etter hvert. Vi avklarte alltid smittevernregler med hver kunde i forkant av besøket, og enkelte krevde at serviceteknikeren avla en negativ koronatest før han kom. Alle besøk ble selvsagt gjennomført innenfor de smittevernkrav som helsemyndighetene anbefalte, og innenfor de kravene den enkelte bedriften stilte. For å redusere smitterisikoen forsøkte vi også å unngå samkjøring til oppdrag, og besøk ble flyttet hvis teknikeren hadde snev av symptomer. Og selvsagt hadde vi strengere hygieneregler enn vanlig, med utstrakt bruk av hjemmekontor for oss som administrerer serviceapparatet, forteller de to.
Mer tid på administrasjon
Når vi skal oppsummere i etterkant, vil dere si at det oppsto noen store driftsproblemer som følge av pandemien?
– Ingen store problemer, og det har nok sammenheng med at vi brukte mer tid på planlegging og tilrettelegging enn i en normalsituasjon. Kundene har gitt oss ganske gode tilbakemeldinger, så vi tror ikke noen ble sterkt skadelidende, svarer Christian Wood.
ITO PallPacks kunder er avhengige av at de tekniske løsningene fungerer, derfor blir service og vedlikehold en prioritert oppgave. – Det var nok en medvirkende årsak til at det aldri var aktuelt å permittere servicefolk under pandemien. Men vi er glad det er over, og lengter på ingen måte tilbake til servicebesøk med munnbind, sier Christian og Even med et smil.