Søk direkte på produktnavn, maskiner teknologi eller løsninger du er interessert i.

Aksellerer kraftig med bildeler på nett

Bildeler.no er et klart førstevalg for mange som skrur og mekker på egen bil. Med nytt logistikksenter og enda nyere nettsider, ligger det til rette for vekst hos bedriften på Lierskogen. Og det er ikke akkurat «krabbefeltet» oppover Lierbakkene de styrer mot.

Av: ITO marked 13. desember 2022 Lager og logistikk, Netthandel

Enorm forskjell i tid og kostnader

Tidligere kunne det ta et kvarter å hente en vare fra lageret og ut til butikkdisken. Nå tar det under to minutter. Tilsvarende gjelder for antall ordrer i timen, som er tredoblet i det nye lageret. – Det er rett og slett en enorm forskjell, både i tid og kostnader, konstaterer lagersjef Rune Otnes Aas hos Bildeler AS.

– Sammenlignet med tidligere, håndterer vi nå tre ganger så mange ordrer i timen, med under halvparten av bemanningen på lageret. Det gir langt bedre kunderservice og langt lavere kostnader, og for første gang har vi virkelig kapasitet til å vokse, presiserer Rune når vi er på besøk hos Bildeler AS to uker før jul. Tidspunktet passer perfekt, for desember er en av årets stilleste måneder i bildelbransjen. Dermed har lagersjefen tid til å drikke kaffe og ta oss med på en grundig omvisning i det imponerende anlegget, nøyaktig ett år etter at det ble satt i drift.

Så selv de mest ivrige lar garasjejekken stå i ro nå i førjulstida?

– Det kan man si, for mellom Black Friday og nyttår er det alltid rolig. Men det tar vi igjen i andre perioder, og i snitt har vi 600 ordrer hver dag. Når det nærmer seg tid for dekkskift i varm vårsol går det jevnt unna her, så det var nødvendig å investere i et logistikkanlegg som også kan tåle sesongtoppene, forklarer han.

Og det har det gjort, etter at dere har testet alle sesongvarianter de siste 12 månedene?

– Definitivt, både Autostore-delen og ITO-banene har bestått årets svingninger, så vi er absolutt fornøyd, svarer en blid lagersjef.

Autostore-anlegg med 32.000 kasser og 19 roboter. Alle varer som er under 30 kg og mindre enn 60 cm lengde lagres i robotlageret.

Ny nettløsning nå

Stille perioder er som kjent de beste til å gjøre forandringer. Derfor passet det godt for Bildeler AS å ha oppstart av det nye lageret  for nøyaktig ett år siden, og derfor har det passet godt å lansere nye nettsider nå. De har vært på lufta for fullt i to uker når vi er på besøk, og åpner for nye salgs- og markedsmuligheter.

Så det er på netthandel veksten skal komme de neste årene?

– Ja, det er utvilsomt nettbutikken som har størst omsetning i dag, og vi ser et vekstpotensial i bedriftsmarkedet. I dag går to tredeler av ordrene i netthandel, og vi tror det er mer å hente der ute. Ikke minst fordi den nye nettbutikken gir kunden bedre søkemuligheter, åpner for nye markedsføringsmuligheter og mersalg, bedre bildevisninger, differensiert prising mot proff- og privatmarked, er bedre tilpasset mobile enheter, og mye mer. For oss er både den nye nettbutikken og de nye logistikkløsningene avgjørende for å vokse, forteller Rune mens vi følger en ferdig pakket ordre på den automatiske transportbanen fra pakkestasjonen og ut til butikken. ITO-banen utnytter takhøyden der det er mulig, og går gjennom både den nye lagerbygningen og de eldre bygningene. Elektroniske sensorer sørger for at transportørmotorene starter når varen kommer på båndet, før den til slutt ender opp tre skritt bak butikkekspeditøren

Lavsesong. Det er stille på ITO-banen når vi besøker Bildeler AS. Men banen starter automatisk så snart det kommer en ordre. Og på nyåret blir det høysesong igjen!

Henter varer på under to minutter

For de fleste varene tar det altså under to minutter fra roboten henter frem rett plastkasse, til ordren er pakket, merket og transportert ut til en kunde i butikken?

– Det tar 108 sekunder for de mest populære varene, og maksimalt sju minutter hvis kunden skulle finne på å kjøpe en vare som befinner seg på den nederste av de 16 etasjene i Autostore-anlegget. Kundene liker dette like godt som vi selv gjør, og det er utrolig artig å få være med på dette løftet i bedriften, sier Rune.

Lagersjef Rune Otnes Aas er like glad i biler som i logistikk. - Vi er ganske stolt av det vi har fått til her, og forskjellen på før og nå er enorm, oppsummerer han.

Klare for vekst

Anlegget er levert som en helhet, der ITO PallPacks samarbeidspartner Element Logic har levert og står ansvarlig for Autostore-anlegget, mens ITO Pallpack har levert og er ansvarlig for banen og tilhørende teknologi som transporterer hver ordre fra pakkedisken og ut til butikken eller til ekspedisjon for transportør. Denne er skreddersydd for formålet, og håndterer like gjerne ordrer på noen få gram som 30 kg.

– I begynnelsen var det nødvendig med litt justering av utskyveren fra banen til oppsamlingsbanen, fordi det kan være stor vektforskjell på pakkene. Etter justering har alt fungert perfekt, så alt ligger til rette for å aksellerere, både i privatmarkedet og i proffmarkedet. 2023 blir virkelig et utrolig spennende år, og vi gleder oss stort, avslutter lagersjef Rune Otnes Aas.

Vi kommer tilbake når det stilner neste gang, om et års tid, og hører hva toppfarten ble i 2023. Tør vi tippe 120, altså litt over fartsgrensen? (med andre ord: 20 prosent vekst…)

Hos Bildeler ekspederer de i snitt 600 ordrer hver dag, fordelt på en tredel i butikken og to tredeler i nettbutikken. Varene plukkes i Autostore-anlegget, pakkes i eske ved pakkestasjonene før de transporteres ut hit, for levering i butikken eller ekspedering til transportør.
En transportbane er mer enn det ser ut som. Elektroniske sensorer og motorer sørger for problemfri drift både når det er lavsesong og når det går for fullt.
Styrer mot toppfart. Bildeler AS på Lierskogen.

Vi hjelper deg videre!

Ta kontakt med våre erfarne medarbeidere