Hva er AR?
I motsetning til VR (Virtual reality) benytter AR-teknologien (Augmented reality) en kombinasjon av virkelige synsinntrykk og digitale inntrykk. Teknologien benyttes allerede av ulike aktører, for eksempel av Ikea som lar deg plassere møbler hjemme i din egen stue, der stuen er virkelig mens møblene befinner seg i et digitalt lag. Tilsvarende skjer i det populære spillet Pokemon Go, der virtuelle opplevelser er lagt inn i terrenget man faktisk beveger seg i.
Som å ha spesialisten tilstede
Når vi benytter AR til service og feilsøking, vil den som befinner seg hos kunden, eksempelvis en driftsmedarbeider med teknisk kompetanse, oppleve at han har en ITO-spesialist tilstede som gir råd og veiledning. Den tekniske løsningen består av et hodesett med kamera og en miniskjerm som viser et digitalt bilde i tillegg til de virkelige synsinntrykkene. Utstyret kommuniserer med ITOs kundesupport via en kryptert nettbasert plattform. Kameraet sørger for at ITO kundesupport i sanntid ser det samme som den som er på stedet, og dermed kan veilede og kommentere med tale, piler eller annen grafikk. Med toveis kommunikasjon og en brukervennlig plattform utviklet for teknisk support, gjør dette at mange problemstillinger kan avklares og utbedres umiddelbart, uten at servicetekniker behøver å reise ut. Den som er på stedet blir rett og slett en forlenget arm av vår kundesupport. I andre sammenhenger kan det være ITO-teknikeren som benytter AR-utstyret for å få veiledning fra kundesupport eller direkte fra utstyrsprodusent.
– Vi har lagt ned mye arbeid for å finne den beste tekniske løsningen for våre kunder, og mange har allerede erfart hvor bra det fungerer. Jeg er ikke redd for å hevde at ITO befinner seg helt i fremste rekke på dette området, noe som gjør oss i stand til å tilby kundesupport på aller øverste nivå. Support via AR-teknologi tilbyr vi til alle kunder som har serviceavtale, opplyser Daniel Sørensen, salgssjef for ettermarked hos ITO.