Søk direkte på produktnavn, maskiner teknologi eller løsninger du er interessert i.

Effektiv pakking av øl på Rena

Også småbedrifter får effekt av å automatisere pakking og internhåndtering av varer. Hos Rena bryggeri fikk de umiddelbar effekt av å investere i en transportlinje med pakkebord, teipmaskin, etikettering og transportbånd.

Av: ITO marked 24. mai 2018 Kundeinstallasjoner
Bryggerisjef Ove Engell pakker Bajas, Birkebeiner og andre gode ølsorter i den nye pakkelinjen.

Har du ikke smakt en Birkebeiner eller en Bajas fra Rena bryggeri, så er det kanskje på tide? Med førsteklasses råvarer fra lokale produsenter og bønder, tapper det lille bryggeriet i Østerdalen fire ølsorter på flaske fra sine sju ståltanker. Rena bryggeri er ett av mange eksempler på lokale bryggerier som har lyktes med å utfordre de store aktørene innenfor øl og drikkevarer de senere årene, og med distribusjon via ASKO til Norgesgruppen kan ølsorter som Birkebeiner, Mountain Ale og Bajas kjøpes og nytes over hele landet. Når salget øker, blir det også større behov for å effektivisere manuelle prosesser, og bryggerisjef Ove Engell ser at det var på høy tid å effektivisere pakkingen ved bryggeriet.

Pakkelinjen består av teipmaskin, transportbane, etikettprinter og oppsamling for ferdige esker.

– Tidligere brukte vi mye tid på pakking, varehåndtering og teiping med manuelle teipdispensere. Nå går det utvilsomt mer på skinner her, og i pakkelinjen har vi standardisert på en esketype som rommer 12 flasker a 0,33 liter. Ordren hentes opp på skjerm i starten av pakkelinjen, der flaskene pakkes manuelt i eske før de sendes på transportbanen. Der teipes de automatisk i bunn og topp i teipmaskinen, før etiketten påføres automatisk og esken transporteres på banen dit varene ekspederes. Det er ingen tvil om at denne investeringen sparer oss for mye manuelt arbeid og gir oss bedre fleksibilitet. I tillegg ser vi at teipingen nå blir mer nøyaktig, blant annet ved at teipen ikke dekker bærehullene i esken, forteller Ove Engell.

Bedriften har kun 2 medarbeidere i produksjonen i tillegg til salgskontor i Oslo, men produksjonen forventes likevel å passere 100.000 liter i år. – Det var en generell nedgang i markedet i første kvartal i år, men nå ser det lysere ut for hele næringen. Sommeren er høysesong for kaldt og godt øl, og vi får veldig gode tilbakemeldinger på våre duggfriske varer, forsikrer Ove Engell.

Og når også ITO PallPack får være med på denne hyggelige bryggerihistorien fra Østerdalen, er det vel bare å finne frem godstolen og hente seg et rent glass. Skål!

Vi hjelper deg videre!

Ta kontakt med våre erfarne medarbeidere