Kundene vil velge miljøbevisst
Uansett hva du måtte mene om klimaendringene, må du og bedriften gjøre tilpasninger hvis du vil lykkes. For uansett hva du mener, er det ingen tvil om at mange av kundene dine er opptatt av miljø- og klimaspørsmålene. En rapport fra PostNord viser at tre av fire kunder vil foreta bevisste klimavalg når de handler på nettet. Men hvor ofte kan kundene foreta aktivt grønnere valg innen e-handel i dag? Mulighetene er ikke mange, men i fremtiden vil dette være et konkurransefortrinn for de miljøbevisste e-handelbedriftene.
Åpenhet gjennom verdikjeden
Ett av kundenes krav er at det må være større åpenhet i verdikjeden. Etter min mening er det kanskje den aller viktigste grunnen til at du må være i forkant med grønnere teknologi. Verdiene bedriften din står for, som merkevare, har stor betydning. Miljøbevissthet vil være langt viktigere for e-handelsbedrifter enn for mange andre, og de må ha åpne og tillitvekkende KPI-er (key performance indicators) når det gjelder energiforbruk og karbonavtrykk gjennom verdikjeden sin.
Mulig å redusere energikostnadene
Kundenes perspektiv er den ene siden. På den andre finner vi energipriser, for eksempel for strøm, gass eller olje. Ingenting tilsier at prisene blir lavere i fremtiden. Med det som utgangspunkt, vil energiforbruket bli viktigere også i et driftsøkonomisk perspektiv, og med smartere teknologi kan du senke lagerdriftskostnadene dine betydelig.
Smarte løsninger
Mengder av teknologi for smart styring av lokaler og inventar er allerede tilgjengelig og i bruk på steder med kaldt klima og høye strømpriser, der Norge er et godt eksempel. Det samme gjelder nye teknikker for bygging av lagerbygninger. På steder med et kaldt klima lønner det seg å bygge lager med god isolasjon og smarte energiløsninger. Bygningene blir mer kostbare å bygge, men i lengden er de mer lønnsomme fordi energiforbruket reduseres.
Mer volumeffektivitet
I lagerdrift er det ingen tvil om at det blir stadig større grad av automatisering. Det vil heller ikke overraske om vi opplever mer volumeffektive løsninger for å redusere kostnadene, eksempelvis når det gjelder lokalenes størrelse, belysning eller temperaturregulering. Dette er tiltak som vil redusere miljøavtrykkene og energiforbruket. Robotløsninger som du kan implementere i et vanlig lager, blir mer tilgjengelig til lavere investeringskostnader. Ulempen er imidlertid at de ikke er volumeffektive. Ofte opererer de som roboter i samarbeid med mennesker, slik at vi fremdeles har behov for belysning og regulering av romtemperaturen. Mer volumeffektive løsninger for automatisering er kraner, shuttle eller robotlager som AutoStore, som kan bygges i mørke lagerrom med separate pakkestasjoner for mennesker.
Smartere trucker
De fleste produsentene av trucker har teknologi for flåtestyring, hvor du kan se og analysere transporter og effektivitet når det gjelder gaffeltruckenes energiforbruk i løpet av et skift. Det er samtidig enkelt å lade dem om natten, når strømkostnadene er lave. Har du lengre perioder med intensiv kjøring, kan det lønne seg å vurdere litiumbatterier.
WMS som hjelper deg
Enkelte WMS-leverandører har teknologi som bidrar til å redusere både energiforbruk og pakkemateriell. Lagerstyringssystemet kan også ha funksjonalitet for å optimalisere rutene for vareplukking, og de kan ha avanserte utregningsmetoder som regner ut hvilket pakkemateriell som er mest volumeffektivt. Dette er noen eksempler, men du finner flere om du undersøker litt.
Avslutningsvis vil jeg si at jeg ofte blir overrasket når jeg ser hvor mange på LinkedIn og andre nettverk som selvsikkert fastslår at klimaendringene er en ikke-sak i logistikken. Det du må forholde deg til, er kundene dine. De har bestemt seg for å handle klimasmart, vanskeligere er det ikke.
Roberth Karlsson