Automatisk sortering er en vinneroppskrift
Automatisk sortering er en klar vinner for alle som driver netthandel av en viss størrelse. SkinCity opplevde kraftig vekst med sine hudpleieprodukter, og som en del av Kicks Group flyttet de i fjor inn i nye lokaler nord for Stockholm. I samarbeid med vårt søsterselskap PallPack AB har de fått designet og bygget transport- og sorteringsanlegget akkurat slik de ønsket.
– Anlegget vårt består av ti sorteringsbaner. Eskene transporteres med fraktetiketten opp, strekkoden på etiketten skannes automatisk og eksporteres til WMS-systemet vårt, der det umiddelbart sjekkes hvilken speditør som benyttes, slik at hver ordre kan sorteres automatisk til rett bane, forteller Charlie Löfgren, logistikkspesialist og prosjektleder hos det svenske selskapet.
Høye ambisjoner gir suksess
Charlie Löfgren forteller at forskjellene er som natt og dag, når han sammenligner med de manuelle løsningene de tidligere arbeidet etter.
– Da hadde vi ti plukklinjer, en for hver transportør. I tillegg til at det var et monotont arbeid, ble ikke ordrene plukket i rett rekkefølge. Nå går alt i riktig rekkefølge og feilplukk er eliminert. Ambisjonen vår er at alle ordrer skal plukkes og pakkes innenfor 24 timer fra kunden trykker på kjøpsknappen. I all e-handel er leveringstid en kritisk faktor, og vår bransje er absolutt ikke noe unntak, legger han til.