– Banesystemet sørger for vareflyt inn til Autostore, og fra pakkediskene og ut til palletering eller enkeltordrer. Alle ordrer leveres i en MEKO-kasse i plast, og under testen skal vi hardkjøre alt. Vi har allerede kjørt systemtester, men kapasitet er selvsagt kritisk for å nå målene våre, forteller MEKOs lagersjef Truls Karlsøen.
Vareflyt med høy automasjonsgrad
Mens Truls forteller om vareflyten, som inkluderer egne baner for tomemballasje ut til miljøstasjon og bufferbaner for oppsamling av ordrer, jobber ITO-medarbeiderne Anders Gulliksen og Erik Steen for fullt med programmering og fintuning av banene. De snakker i mikrosekunder når de måler kassehastighet, så vi forstår at tusendelene teller her ved MEKOs nye sentrallager i Vestby. I denne leveransen er ITO PallPack samarbeidspartner med Element Logic, som har omtalt installasjonen som Norges mest avanserte Autotore-installasjon. Truls forklarer hva som skjer videre etter at ordren er plukket av robotene i Autostore.
– Ordren legges manuelt i en MEKO-kasse ved pakkebordene, derfra går den på transportbane ut til bufferbanene. Videre effektueres ordrene i bolker når det er et visst antall til samme mottager, eller når det nærmer seg et kritisk leveringstidspunkt. Ved 8 eller flere kasser til samme mottager, blir kassene stablet med robot og sendt på pall. Ved 7 eller færre kasser til samme mottager, blir de transportert ut til manuell forsendelse. Mottagerne er i stor grad våre egne selskaper i konsernet, verkstedene Mekonomen og MECA, samt bilrekvistaforretningene Bilxtra. Men vi leverer også til bilverksteder utenfor eget konsern. Mye går via lokale distribuerer, forteller lagersjefen.

Skreddersydd ITO-teknologi
All intern vareflyt foregår på skreddersydde ITO-baner tilpasset MEKOs kasser. Stabling på pall foregår med KUKA industrirobot med griper utviklet spesielt for kassene. Ved ITO Produksjon har vi også utviklet og bygget en egen maskin for stabling av utgående kasser, og nedstabling av innkommende tomkasser.
Tonen er god mellom Truls og våre medarbeidere når vi besøker anlegget. Lagersjefen forsikrer at det har vært tilfelle hele tiden gjennom de månedene montasje og installasjon har pågått.
– Vi opplever at ITO-medarbeiderne som arbeider her har et oppriktig ønske om at dette skal bli en solid og god leveranse. De står på for fullt og har høy kompetanse, og dialogen har vært god hele veien. Det blir sikkert litt stress under kapasitetstesten, men jeg er trygg på at vi kommer i mål. Og det blir utrolig artig når vi får fylt opp 110.000 kasser i Autostore og kan kjøre for fullt herfra om et par måneder, sier Truls Karlsøen.
Det gleder vi oss også til, og vi i ITO PallPack er takknemlig for tilliten fra både MEKO og Element Logic i denne store leveransen. Når alt er i drift, kommer vi garantert tilbake med mer stoff.

