Montering og testkjøring
– Snart skal vi starte testkjøring av den tredje av totalt fire palleteringslinjer fra ITO PallPack, forteller Eivind Monsen (i midten i bildet over, lett gjenkjennelig med fullskjegg) som leder monteringsarbeidet av ITO-løsninger ved Jotuns nye anlegg i Ho Chi Minh (tidligere Saigon) sør i Vietnam. Der har han med seg et dyktig ITO-team i arbeidet med å montere og driftssette totalt fire palleteringslinjer med KUKA-roboter, over 100 meter med transportbaner, banderolemaskin og ulike styringssystemer. Midt i en travel arbeidsdag rett før 17. mai kan «Monsen på langtur» melde om 30 grader i skyggen, et utmerket arbeidsmiljø og teknologiske løsninger som kommer til å løse oppgavene i tråd med Jotuns forventninger, i det som blir et av verdens mest moderne og automatiserte produksjonsanlegg for vannbasert maling.
Fra Tyristrand til Ho-Chi-Minh
– Mye av teknologien er vår egen, og den har vært montert og testkjørt ved ITO Produksjon på Tyristrand før den er fraktet sjøveien hit. Transportbanene produserer vi selv, og spesialløsninger for hankorientering (dette kommer vi straks tilbake til) og gripeverktøy til robotene er også utviklet av oss, forteller ITO-Monsen fra en tidssone fem timer foran vår egen.
Containerne med alt av teknologi og komponenter ble pakket og sendt fra Tyristrand allerede ved juletider, og ble ikke åpnet igjen før ITO-teamet fikk slippe fri fra karantenehotellet i Vietnams største by, helt sør i den asiatiske republikken med 90 millioner innbyggere.
– Grensene her er fremdeles stengt, noe som medførte to ukers karantene i enerom for oss, men som til gjengjeld gjør at samfunnet er ganske åpent og at smittesituasjonen ikke skaper noen store problemer for oss i det daglige, opplyser han.
Tilbake til «hankorientering», kan du forklare?
– De minste malingsspannene pakkes i esker, mens 15, 17 og 20 liters spann vil bli palletert direkte. Det betinger imidlertid at metallhanken alltid står i samme posisjon for å ikke skape problemer når spannene stables. Derfor har vi designet og laget en egen stasjon hvor hvert spann dreies til rett posisjon før palletering, forteller Eivind.
ITO PallPack er med andre ord nå verdensledende på hankorientering? – Tja, det er kanskje ikke helt mine ord, men det kommer ihvertfall til å fungere 100 prosent og bidra til høy driftssikkerhet for Jotun, ler en blid ranværing som for tiden altså har arbeidssted ved Sørkinahavet. Og som for øvrig også kan fortelle at teamet spiser og bor godt, tar én fridag i uka der de får tid til å oppleve litt av kultur og historie, og setter stor pris på vietnamesernes store gjestfrihet.
– Tonen her ved anlegget er veldig god, men det er uvant å oppleve at vi selv oppleves som et eksotisk innslag. En høy nordboer med langt hår og skjegg er ikke så vanlig her, og flere av mekanikerne våre er storvokste karer som vekker litt oppsikt blant mer småvokste vietnamesere. Vi tar alt sammen med hjem som minner for livet, og dessuten er det hyggelig å få være med å bidra til fremtiden for det norske industrieventyret Jotun, melder vår prosjektleder i Ho Chi Minh.