Bedre håndtering av tomkasser og lokk
Når man snakker om legemidler, er det lett å forstå at vareflyten er kritisk. Det har den svenske legemiddelgrossisten Tamro håndtert i 100 år. Fra logistikksenteret i Kungens kurva sør for Stockholm, forsyner de apotek og sykehus med rundt 10.000 leveranser daglig, opp mot 15.000 når det er som travlest. Varene pakkes i velkjente blå plastbakker, som påsettes lokk og blir med helt ut til apoteket, der transportørene tar tomme bakker med seg i retur.
Nylig inngikk Tamro avtale med ITO PallPack om leveranse av nytt anlegg for håndtering og buffring av tomme plastbakker og lokk. Anlegget vil bli installert gjennom våren 2025. Per-Erik Pettersson er ansvarlig for produksjonsutvikling av den interne transporten ved Tamros anlegg i Kungens kurva. Han forteller at investeringen vil gi gevinster på flere måter.
– I dag har vi en del eldre løsninger, som har nådd sin tekniske livslengde. Med det nye anlegget får vi flyttet tombakkene til et nytt område, slik at vi får frigjort plass i utleveringen. Ordreflyten blir bedre, der tombakkene blir lagret mer plasseffektivt, bakker uten lokk blir transportert effektivt inn dit varene fylles i, og før utlevering blir lokkene transportert med spiralheis opp til nivå 2 hvor lokkene settes på og stroppes. Dette blir et moderne anlegg som både øker driftssikkerheten og effektiviteten vår, forteller Per-Erik Pettersson.
Fra 1800 til 3000 ordrer i timen
Effektivitetsøkningen kommer gjennom økningen i lagerkapasitet for tomme bakker, og – ikke minst – ved at antallet leveranser pr time vil øke fra dagens 1800 til 3000.
– Det er nesten en dobling i kapasitet, og vil utvilsomt bety mye for oss, fastslår Per-Erik.
Hvorfor valgte dere ITO PallPack som samarbeidspartner for denne oppgraderingen?
– Det var et enkelt valg, for de presenterte den beste løsningen. Dessuten er det enkelt å kommunisere med skandinaver. Prosessen med ITO PallPack har vært god, der vi har samarbeidet om å designe det tekniske. Forventningene her er høye, så det blir en spennende tid gjennom våren før alt forhåpentligvis er i drift til sommeren 2025, avslutter Per-Erik.
Hvordan «Kungens kurva» fikk navnet sitt…
Tamros logistikksenter ligger på stedet med det særegne navnet Kungens kurva, i Hiddinge et par mil sør for Stockholm. Det spesielle navnet har sin opprinnelse i en hendelse 28. september 1946, da kong Gustav Vs Cadillac kjørte av veien i en sving (kurve) på veien her. Bilen ble kjørt av kongens privatsjåfør, og både kongen og sjåføren kom uskadd fra hendelsen. I mange år het stedet «Kungens kurva» på folkemunne, et navn som etter hvert også ble det offisielle navnet på stedet.