Årets travleste uke
BLACK WEEK har størst betydning for retail og varehandel, enten de driver netthandel eller fysiske butikker, eller en kombinasjon. Vi opplever at akkurat denne uka oftetrekkes frem fra kundene når vi skal dimensjonere kapasitetskravene i transportbaner, sorteringsanlegg og øvrig teknologi. Så vi vet at det er nå det gjelder. Hvis teknologien ikke holder mål, er det under perioder som nå at problemene oppstår – og skaper størst konsekvenser. Doblet varemengde er snarere regelen enn unntaket, og det jobbes lange kveldsskift for å få ordrene unna. For forbrukerne forventer selvsagt samme korte leveringstid som ellers, selv om det er BLACK WEEK og BLACK FRIDAY.
Vi merker det også ved at mange har ønsket preventivt vedlikehold i forkant av salgstoppene som kommer i Black Week og i julesalget. Så også i år kjenner vi oss trygge på at teknologien vil holde mål. Da er det kanskje større grunn til å frykte at markedet ikke er helt der man ønsker, for det var faktisk flere retailere som trodde på nedgang enn oppgang under Black Week-salget denne gangen.
Ifølge tall og statistikk fra bransjeorganisasjonen VIRKE var det kun 18 prosent av aktørene som trodde på salgsvekst sammenlignet med fjoråret, mens rundt halvparten av aktørene forventet nedgang.
Spår 3 prosent vekst i julesalget
VIRKE har derimot større tro på vekst i julesalget. Bransjeorganisasjonen spår rundt 3 prosent vekst i julesalget i år, sammenlignet med 2022. Det betyr i såfall at salget vil ende på totalt 133 milliarder kroner, noe som tilsvarer at hver og en av oss vil bruke kr 12.500,- på mat, drikke og julegaver i år. De viktigste årsakene til veksten er ifølge VIRKE lave strømpriser, fortsatt lav arbeidsledighet og utsikter til at rentetoppen snart er nådd.
Så får vi etter hvert se om det stemmer, for fasiten kommer alltid. Fra ITO PallPack ønsker vi alle kunder innenfor retail lykke til med årets mest spennende og mest hektiske periode!