Driftsstart i oktober
Prosjektet går som planlagt, forteller Tamros logistikkutvikler og prosjektleder Per-Erik Pettersson når vi snakker med ham i slutten av juni. Det nye baneanlegget hos Tamro skal transportere og buffre Tamros blå bakker (plastkasser) som legemiddelgrossisten sender med varer ut til apotek over hele Sverige. Det nye anlegget vil gi Tamro mer plasseffektiv lagring av plastkassene og mer effektiv internlogistikk. Bakkene lagres på ett nivå, transporteres inn dit de fylles med ordrer, før de transporteres med spiralheis opp til nivå 2 hvor de påsettes lokk. Per-Erik forteller at lokkpåsettingen er det eneste som avviker fra den opprinnelige planen.
– Den gamle lokkpåsetteren var fra 1985, og under prosjektet har vi funnet ut at det var best å erstatte med to nye. De er ikke så komplekse, men de skal håndtere opptil 1800 lokk i timen, så det er høye krav til effektivitet, forteller han.

Hvordan vil du oppsummere samarbeidet med ITO PallPack gjennom våren?
Det har vært «jättebra», smidig og med en positiv tone hele veien. Det er også behagelig når alle involverte snakker skandinavisk, og vi har vært imponert over at ITOs montører holder god «reda», altså god ryddighet hele veien. De har i hovedsak holdt til på egne arealer her, så det har heller ikke forstyrret vareflyten vår så mye, forteller han.
Planen er oppstart i oktober. Før det gjenstår en del programmeringsarbeid og testkjøring, samt tilknytning til de andre systemene.
Og det blir tid til sommerferie også? – Absolutt, ingen fare, dette er i rute, forsikrer Tamros prosjektleder Per-Erik Pettersson.

