Søk direkte på produktnavn, maskiner teknologi eller løsninger du er interessert i.

Lager 3D-animasjoner av ITO-maskiner

For Erlend Bjørke er «guttedrømmen» å arbeide i spillbransjen, men denne våren får han utfolde seg med å lage 3D-animasjoner av ITO-maskiner.

Av: ITO marked 19. mars 2024 Konstruksjon

Bachelor i dataanimasjon

Dataspill har lenge vært en lidenskap for Erlend Bjørke, og med en bachelor i 3D-animasjon fra Nord Universitet i Steinkjer kan spillbransjen kanskje bli en arbeidsgiver på sikt. Denne våren har han imidlertid praktikantperiode ved vårt hovedkontor på Ryen, der får han utfolde seg med å 3D-animere maskiner og løsninger fra ITO PallPack. Vi møter ham når han nettopp har fullført en detaljert 3D-animasjon av pallvikling i vår velkjente strekkfilmmaskin PallPack 8000.

Erlend forteller at han gjerne tar utgangspunkt i todimensjonale maskintegninger fra vårt arkiv i Autodesk Inventor. Så redesigner han disse til 3D-modeller og setter dem i bevegelse i programvaren Autodesk 3ds Max.

– Jeg er opptatt av at detaljene i alle komponentene skal vises riktig, og at bevegelser og hastighet skal være så virkelighetsnære som mulig. Eksempelvis er det ikke bare robotarmen som skal bevege seg, men også slanger og andre smådetaljer i leddet må bevege seg samtidig. Da vil animasjonene også gi størst verdi for kunden, som vil kunne se hvordan de ulike maskinene fungerer i praksis, forteller den unge dataentusiasten fra Ski. Sammen med ITO-kolleger i vårt tekniske team har han også vært med ut til kunder for å danne seg et best mulig innblikk i hvordan teknologien fungerer i virkeligheten.

– Det var spesielt interessant å se Miljøstasjonen og det nye lageret med pallshuttles hos ASKO i full drift, men jeg skal vente litt før jeg lager en komplett 3D-animasjon av en så stor installasjon!

Når Erlend designer en 3D-animasjon av en maskin eller installasjon, kan denne snus og dreies alle veier. Det betyr at både kunden og våre egne konstruktører enkelt kan betrakte løsningen fra et «fugleperspektiv» eller fra en hvilken som helst annen vinkel. Så langt har han laget dataanimasjoner knyttet til strekkfilming, rullebaner og etikettering, samt en komplett U-bane med strekkfilming og andre prosesser. Dermed er han allerede godt i gang med å tilføre arkivet vårt verdifulle 3D-animasjoner av høy kvalitet.

Så får vi se etter hvert hvor lenge vi får lov til å ha den talentfulle 3D-animatøren med på ITO-laget!

Denne våren er Erlend Bjørke en del av ITO-teamet, der han lager virkelighetsnære 3D-animasjoner av ITO-løsninger.

Vikling av pall med gods i Pallpack 8000. Animasjon laget av Erlend Bjørke.

Erlend Bjørke har en bachelor i dataanimasjon fra Nord Universitet. Vi har utstyrt ham med kraftige dataverktøy og 3 skjermer, det blir det høykvalitets 3D-animasjoner av. Her viser han frem 3D-animasjoner av PallPack 8000 viklelinje og KUKA industrirobot i full drift.

Vi hjelper deg videre!

Ta kontakt med våre erfarne medarbeidere