Fra skrapkobber til kobberoksid
Skrapkobber fra kabler, elektronikk, mynter og mye annet kjøres inn i produksjonen. Etter industrielle prosesser som smelting, granulering og oksidasjon, skapes det kobberoksid i pulverform, et stoff som hovedsakelig benyttes innenfor plantevern og som halvfabrikata til skipsmaling og bunnstoff. Faktisk står NORDOX for en vesentlig del av mengden kobberoksid til skipsmaling i verden, produsert her i industrilokalene på Helsfyr. I området rundt er fordums industri revet og erstattet med fancy bilforretninger og moderne kontorlokaler, mens unntaket er mursteinsbygningene her i Østensjøveien 13, hvor det fremdeles damper fra fabrikkpipa. Vi har tatt på oss vernesko for å bli med teknisk sjef Rijad Agic på en liten omvisning i lokalene, der han blant annet viser frem bedriftens nye viklelinje med PallPack 8000.
– Den gamle linjen var også levert av ITO, men etter 12 års drift var den moden for utskifting. Palletering med robot har vi hatt siden 2013, også levert av ITO den gangen. I den nye viklelinja blir hver pall med 40 sekker kobberoksid transportert frem til en pallpresse for å fjerne luft fra sekkene, deretter til vikling med strekkfilm før den transporteres ut til hentepunkt for truck. Alt foregår automatisk, med en kapasitet på 6 paller i timen. Det er nøyaktig 240 sekker, eller 6 tonn med ferdig kobberoksid som vi leverer til ulike produsenter av skipsmaling, forteller Agic.

Mer enn 30 år med ITO-teknologi
Den unike industrihistorien her strekker seg helt tilbake til etableringen av malingsfabrikken Norden i 1886. I årene etter første verdenskrig var det kraftig vekst etter at bedriften ble hovedleverandør av skipsmaling til den britiske marineflåten. Dagens eiermodell med den ideelle Stiftelsen Nordox som eiere har eksistert siden 1962, og i dag er Nordox AS leverandør til kunder i alle verdensmarkeder, mer enn 80 land totalt. Produksjonen går i fem skift, 24 timer i døgnet, 365 dager i året.
– På de 15 årene jeg har vært her, kan jeg kun huske at produksjonen har vært stoppet 2-3 ganger, da på julaften, minnes Rijad Ajic med et stort smil.
Så historien går over mange år, og det gjør også historien med ITO som teknologileverandør. Når vi blar tilbake i arkivene våre, finner vi leveranser til Nordox som går mer enn 30 år tilbake i tid, og montørene våre har altså hatt mange timer her de siste månedene. Og siden vi liker kunder som sier ting slik det er, så siterer vi også Nordox´ tekniske sjef på at han ikke har vært helt fornøyd hele tiden det siste halvåret.
– Det har vært noen detaljer som vi har vært uenige om, men vi har en plan om hvordan vi skal løse det. Den nye linja er i full drift, så for tiden er vi nok adskillig mer bekymret for ustabilitet i verdensøkonomien og USAs økende tollsatser, avslutter en blid teknisk sjef.
Vi takker for besøket og omvisningen, og håper på videre samarbeid gjennom nye tiår med det som trolig er den siste av Oslo kjemiske industribedrifter.



