Tilpasser esken etter innholdet
Tradisjonelt har forsendelse av mindre produkter fra nett sett omtrent slik ut; du har bestilt en vare eller flere på nettbutikk med stort sortiment. Varen(e) blir levert i en eske som er et par nummer for stor for innholdet, og dermed fylt med bobleplast, papir eller annen fyllmasse for å unngå at innholdet slenger rundt i esken. Kanskje har det ikke all verdens betydning for deg der og da, men det er lett å forstå at det verken er god økonomi eller spesielt miljøvennlig å transportere i esker som er vesentlig større enn innholdet. Så, hva er det som nå endrer denne måten å pakke og forsende på?
Enkelt forklart; det benyttes en maskin som tilpasser størrelsen på hver eske etter innholdet! Dette foregår gjennom 5 stepp i en Jivaro pakkemaskin. (1) Måling av hvor høyt innholdet bygger i esken, (2) sidene klippes ned til denne høyden, (3) sidene perforeres der de skal brettes inn, (4) sidene – eller vingene om man vil – brettes inn, og (5) lokket limes på. Alt dette skjer i en løpende prossess, med resultat at alle eskene har samme bunnflate men ulik høyde.
Ett år med erfaringer
Nå har vi hatt Jivaro-teknologien fra Savoye i drift hos kunder i snart ett år, og erfaringene er svært gode. Hos Komplett Group i Sandefjord har de erfart at de sparer ca 1 container i transport hver eneste dag, og at 99 prosent av ordrene fra Autostore passer til denne pakkeprosessen. I disse dager driftssetter vi samme teknologi i et stort anlegg hos Nordic Nest i Kalmar. Denne svenske nettgiganten innen interiørprodukter var tidligere kjent som Designonline, nå altså som Nordic Nest. Det er en av våre største leveranser noen sinne, som vil forenkle hele internlogistikken og ordrehåndteringen, med transportører, sorteringsanlegg og altså – eskereisere og pakkemaskiner fra øverste hylle.
Så kan man lett tenke at dette er teknologi for de største aktørene, men faktum er at det er teknologi som enkelt kan gi lønnsomhet og gevinster hos mindre aktører, så lenge de har mange ulike produkter og varestørrelser og allerede sender mye fyllstoff i forsendelsene.
I høst har det vært stor interesse for dette fra mange nordiske nettaktører, og vi er i dialog med flere. Samtidig har vi blitt godt kjent med både mennesker og kulturen hos den franske teknologiprodusenten Savoye. Ved test- og produksjonssenteret deres i Dijon har mange av våre medarbeidere gjennomgått grundig opplæring, i tillegg har vi vært på besøk der med kunder for både visning og opplæring. Det er rett og slett en fremtidsrettet og innovativ bedrift med høy kompetanse løsninger som holder hva de lover.