– Vi er utrolig godt fornøyd med det nye anlegget vårt, i et bygg som eies av konsernet. Det ligger forøvrig bare en kilometer fra det gamle, slik at alle medarbeidere kunne bli med hit. Større plass gjør at vi kan håndtere 80.000 unike varenummer for ni ulike bilmerker, og samtidig vite at vi også kan håndtere en fremtidig vekst. Autostore-anlegget fra Element Logic er selve hjertet i logistikken her, et fullautomatisert anlegg med robotplukking fra 140.000 lokasjoner, forteller en stolt sjef for anlegget som ble åpnet tidligere i år.
ITO-løsninger integrert med Autostore
Norske Autostore-anlegg fra Element Logic er blitt nærmest synonymt med tekniske ITO-løsninger på utsiden av plukkanlegget, og Bertel O. Steen er ikke noe unntak. Skreddersydde transportbaner fra ITO sørger for at alle ordrer fra pakkediskene umiddelbart transporteres ut dit de sorteres til forsendelse. Rune Kristiansen ser ikke bort fra fremtidige utvidelser.
– I utgangspunktet pakker vi manuelt i forsendelseskasser til forhandlere over hele landet, det gjelder både deler fra Autostore og fra høylageret. Plassmessig har vi tatt høyde for en fremtidig utvidelse av linjen med et automatisk sorteringsanlegg om vi skulle ønske det. Opplevelsen av ITO i prosjektering og installasjon har vært utelukkende positive, så ITO blir utvilsomt invitert inn i en slik prosess, sier han.
God logistikk bygger lojalitet
Hos Bertel O. Steen er det mange bilgenerasjoner siden de forsto verdien av rask og effektiv service, og det nye reservedelsanlegget er resultatet av flere års planlegging og prosjektering. Landets eldste bilimportør vurderte tre-fire konkrete automasjonsteknologier før de landet på Autostore fra Element Logic.
– Vi valgte den løsningen vi mente var den aller beste for vår virksomhet og vår logistikk. God service er kritisk i bilmarkedet, det gir gode kundeopplevelser og bygger merkelojalitet, derfor har reservedelslogistikk høyeste prioritet i konsernet. I dette lageret finnes utelukkende originaldeler, de kommer med trailer fra produsentene før de registreres inn i Autostore eller pallelageret. Til enkelte forhandlere har vi fem forsendelser daglig, det blir det både fornøyde forhandlere og fornøyde bileiere av, sier Rune Kristiansen, før han tar oppstilling ved bilen som møter oss i resepsjonen, en 1929-modell Peugeot 201. – Like strøken og blank i lakken som resten av anlegget her, smiler ”reservedelssjefen” på Skedsmokorset.