Den første måneden som servicekoordinator
Sara har vokst opp som eneste jente i søskenflokken i Oslo, og måtte tidlig bryne seg på brødrene. Den siste måneden har det imidlertid vært ITO-teknikere, kunder, serviceoppdrag, reservedelslogistikk og en bråte med nye faguttrykk å bryne seg på for vår nyeste medarbeider.
Helt ærlig, hvordan har den første måneden vært, Sara?
– Jeg synes det har gått veldig bra, jeg! ITO er et flott gjeng, både her i Oslo og ved produksjonen på Tyristrand, så jeg har trivdes fra første dag. Nå visste jeg litt fra tidligere om hvordan det er å være servicekoordinator, etter å ha hatt en lignende rolle hos min forrige arbeidsgiver. Og jeg liker at det er litt hektisk til tider, og at ingen dager er like. Så tror jeg at jeg har evnen til å bevare roen og ha en god kundedialog, også om det stormer litt, svarer Sara når vi møter henne på kontoret.
Der har hun teknikernes kalender på den ene skjermen og kundenes teknologi og serviceavtaler på den andre. Vi merker oss også at det hverken er fullt av gule klistrelapper eller at telefonen gløder. Kan det rett og slett hende at vår nyeste medarbeider har tatt koordinatorjobben med storm? Servicesjef Lars Pilgaard kikker innom kontoret og bekrefter; joda, Sara har tatt tak i oppgavene fra første dag, dette kommer til å gå bra!
Det er vi glad for å høre, for vi har vært litt dårlig bemannet på servicekoordinering i en periode. Hvordan forløper en vanlig arbeidsdag som servicekoordinator?
– Mange oppdrag er planlagte, ut fra fastsatte serviceavtaler og intervaller for vedlikehold. Da avtaler jeg oppdraget med kunden, allokerer tekniker med rett kompetanse og sørger for at deler og verktøy er tilgjengelig. Andre oppdrag kan være mer akutte. Da kommer gjerne henvendelsen fra kunden til meg på telefon eller e-post. Min jobb er å holde kunden orientert hele tiden, prioritere interne ressurser, få klarlagt problemet, sørge for reservedeler og koordinere oppdraget, og i etterkant loggføre og fakturere.
Det kan høres enkelt ut, men bare for reservedeler må det jo være en mengde produkter, produsenter og delenumre å forholde seg til?
– Det er det, og det går nok ennå en stund før jeg har full oversikt. Heldigvis har jeg utrolig serviceinnstilte og positive kolleger her, så alt løser seg. Jeg har også besøkt ITO Produksjon på Tyristrand, der vi produserer vår egen teknologi og har både reservedeler og teknisk kompetanse.
Det fulle navnet er Sara Stanojlovic, der etternavnet har serbisk opprinnelse. Sara har selvsagt vært på reisefot der, men også i resten av Europa og i mange andre verdenshjørner. Vi har også hørt om et par luftige strikkhopp, og at du har en drøm om å hoppe i fallskjerm.
Du føler ikke at du er i fritt fall også her ved servicekontoret vårt?
– Nei, på ingen måte, ler Sara med et smil vi er sikker på at både kunder og kolleger vil verdsette høyt. – Faktisk har jeg litt høydeskrekk, men tror den beste metoden er å utfordre frykten. Så jeg drømmer om fritt fall med fallskjerm på ryggen. Men akkurat nå er jeg superglad for å ha fått denne jobben, og det er den jeg bruker mest tid og ressurser på!
Ring Sara!
Neste gang du kontakter oss om et servicebehov, er det trolig Sara du treffer. Bruk gjerne hovednummeret 23 30 26 00 (tast 2 for service), e-post service@ito.no eller Saras kontaktinformasjon som du finner lenger ned her.