Lars Pilgaard bygget Pall-Pack-maskiner allerede i tenårene. Det lærte ham at ingenting kan erstatte den kvaliteten man selv har kontroll over.
Det er noen år siden ITOs servicesjef hadde sommerjobb ved ITO Produksjon på Tyristrand. Grunnleggende kunnskap om maskinkonstruksjon kommer likevel godt med i jobben som ansvarlig for 9 serviceteknikere og overordnet serviceansvar for mer enn 1000 maskiner og tekniske installasjoner fra Lindesnes til Kirkenes.
Hva skiller ITO fra konkurrentene når det gjelder service?
Siden vi utvikler og bygger mye av teknologien selv, har vi en unik kunnskap om den teknologien vi leverer. Det gjør det mulig å levere skreddersøm og fleksible løsninger til kundene, med korte kommunikasjonslinjer fra produksjon til service. Vi har alltid enkel tilgang til dybdekompetansen, og vi har selv kontroll over kvaliteten i komponenter og teknologi. Det er rett og slett ingen andre å skyve ansvaret over på, derfor ser vi også alltid etter mennesker med riktig kombinasjon av faglig kompetanse og holdninger til oppgaven. Det betaler seg, og vi ser at mange av våre serviceingeniører har mange års fartstid hos oss, faktisk helt opp til 35 år.
PLS-styring, robotprogrammering, integrering mot ulike IT-systemer, det er en del av utviklingen. Hvilke utfordringer gir det for en serviceorganisasjon?
I tillegg til at vi trenger spesialister innenfor de ulike fagfeltene, trenger vi også de som behersker kombinasjonen av mekanikk og elektro, og samtidig har en god forståelse for automasjon og maskiner generelt. Heldigvis er vi en attraktiv arbeidsplass for teknisk utdannede mennesker med høye ambisjoner. Mange har lyst til å arbeide med den beste og mest fremtidsrettede teknologien, og da er det lettere å knytte til seg dyktige serviceteknikere. Akkurat nå er vi på jakt etter en ny servicetekniker innenfor mekanikk/elektro, og det er stor pågang av søkere. I det daglige handler mye om å arbeide smartere, eksempelvis ved å ha gode rutiner for preventiv service og ved å utføre feilsøking fra distanse. Da vil vi ofte kunne løse problemet via telefon og ulike VPN-løsninger, eller være så godt forberedt for det aktuelle problemet at vi løser det raskt ved første besøk på stedet, understreker Lars.
Han kan også røpe at utvidete servicetjenester er på trappene. – Vi vil etter sommeren lansere et utvidet servicetilbud. Mange av systemene er i drift hele døgnet, det øker behovet for å servicetjenester utenom ordinær arbeidstid. Min kollega Mathias Grønvoll vil arbeide spesifikt med det vi gjerne kaller ettermarkedet, og med gode råd for individuelle serviceavtaler, intervaller for preventiv service med mer, sier Lars Pilgaard.
Sommerjobb er kanskje ikke så aktuelt lenger? – Nei, heldigvis ikke! Det var en annen tid, da jeg gledet meg til å ha en lærerik sommerjobb med gode kolleger på Tyristrand. Mange av dem er der fremdeles, men det er nok yngre krefter som nyter godt av ekstrainntekt på Tyristrand i feriene. For egen del setter jeg pris på å kunne ha ferie med familien, smiler servicesjefen.