Søk direkte på produktnavn, maskiner teknologi eller løsninger du er interessert i.

Har lenge hatt blikket på ITO

Patrick Haraldsson har lenge ønsket å bli en del av ITO-teamet. Nå er han her, ansvarlig for løsningssalg på tvers av landegrensene.

Av: ITO marked 15. desember 2025 Medarbeidere, Nyheter

Et yrkesliv med automatisering

Patrick Haraldsson har sine røtter i Västerbotten i Nord-Sverige. Der har han en enkel skogskoie til fritidsbruk, et sted hvor han fisker i elven, jager elg om høsten og lader sine egne batterier. Og batteriene er fulladet når vi møter ham, det merker vi raskt. For her er det ideer og engasjement, og “nyfikenhet” som det heter på svensk.

Hvordan vil du beskrive førsteinntrykket, Patrick?

– Utvilsomt veldig positivt. ITO har teknologien for å kunne levere fremtidens automasjonsløsninger, der kravene til leveringstider og intralogistikk blir både annerledes og tøffere enn i dag. Jeg har merket meg at det er et fantastisk engasjement i selskapet, at det er medarbeidere med lang erfaring og høy kompetanse, at vi har kunder som er ledende på sine felt og at vi leverer bransjeledende teknologi. Da har vi et fantastisk godt utgangspunkt for videre vekst og suksess.

Det er betryggende å høre, og det er ingen tvil om at ITO behøver en engasjert salgsleder for hele virksomheten.

Har du allerede rukket å gjøre deg noen tanker om hvordan vi kan arbeide smartere enn konkurrentene?

Det er selvsagt tidlig å mene noe etter en uke på jobb. Men jeg er sikker på at våre salgsprosesser må være parallelle til kundenes kjøpsprosesser, og de vil trolig være annerledes i fremtiden enn i dag. Det skal vi absolutt arbeide med. Og så brenner jeg for å bygge langsiktige relasjoner, både internt og med kundene. Noe av det viktigste i jobben blir å skape god struktur for salgsarbeidet, og sikre at vi arbeider på samme sett over grensene. Og blant annet skal vi se om det finnes smartere metoder for markedsføring, med tanke på å generere nye prospects å arbeide med.

Det er gått 30 år siden Patrick programmerte roboter som ung ingeniørstudent, og etter det satset på en karriere innenfor salg og effektivisering av avfallshåndtering. Hele tiden har han vært opptatt av hvordan maskiner kan utføre menneskenes arbeid, samtidig som menneskene løftes til nye og mer interessante oppgaver.

Så da går den en linje derfra og hit til ITO?

– Absolutt, og det er faktisk et år siden jeg fikk øynene på ITO, jeg så raskt at dette er et spennende selskap som jeg gjerne vil være en del av.

Batteriene er utvilsomt ladet når vi møter Patrick. - Jeg brenner for å bygge langsiktige relasjoner og skape struktur og løsninger for hele det skandinaviske salgsteamet, sier han.

Varehandelen endrer seg raskt

Det setter vi pris på at han er, for vi ser allerede at vår nye salgssjef har god oversikt over det meste som skjer innenfor automatisering. Ikke uventet trekker han frem leveringstid som en av de viktigste industridriverne.

– Priser og produkter i varehandelen er ofte like, da blir leveringstiden utslagsgivende for hvor kunden handler. Det er noe vi alle kan kjenne oss igjen i. Utviklingen går sannsynligvis i retning av at enda flere retailbedrifter vil ha et kompakt og dermed rimelig showrom sentralt i byene, der kunden kan se på varer og få hjelp til bestilling. Lageret befinner seg et helt annet sted, utenfor byen, men likevel henger varen på døren når kunden kommer hjem. Det er en forretningsmodell som stiller høye krav til den bakenforliggende teknologien, men det er den typen kundeforventninger vi må være innstilt på å oppfylle. Det kjenner jeg meg trygg på at vi både har teknologi og kompetanse til å lykkes med.

Vi kunne snakket lenge med Patrick, men runder av med det klassiske spørsmålet; Hva gleder du deg aller mest til?

– Utvilsomt å arbeide sammen med det nordiske salgsteamet og med kundene, bidra til å skape struktur, lønnsomhet og effektive prosesser, slik at vi får mest mulig ut av de dyktige medarbeiderne våre. Det blir fantastisk, jeg liker å være tett på mennesker og prosesser, og jeg gleder meg stort, avslutter vår nye salgssjef.

Og skogskoien i Nord-Sverige, du ser for deg at du fremdeles får tid til å være der også?

– Selvsagt, friluftslivet har høy prioritet i livet mitt, og det enkle livet i friluft er den beste metoden for å lade egne batterier, sier Patrick med et stort smil.

Christian Hagen (t.h), daglig leder, er storfornøyd med at salgsteamet er kraftig forsterket. Her viser han frem det norske salgsteamet med Jonathan Lie Aksnes (løsningsdesigner), Oddbjørn Holseth og Bent Mæhre (prosjektselgere) sammen med Patrick Haraldsson.

Vi hjelper deg videre!

Ta kontakt med våre erfarne medarbeidere