Mange fordeler med å automatisere
ASKO Oslo tar i mot og håndterer 4 millioner lastbærere hvert år, fordelt på 1 million tompaller og 3 millioner NLP-kasser. På årets Robotforum delte ASKOs prosjektleder Kjetil Nybø erfaringene de har gjort fra manuell til automatisert sortering.
– Tompaller og kasser er en del av et sirkulærsystem. Hos ASKO henter vi ikke bare tilbake lastbærerne fra kundene våre, men også papp, plast, glass og matavfall. Alt sorteres hos oss, en oppgave som tidligere ble utført manuelt og de siste årene er automatisert i stadig større grad. Når vi ønsket å sortere paller og kasser automatisk, handler det både om effektivitet og om kvalitet. Med manuell sortering er kvaliteten prisgitt hver enkelt medarbeider, mens vi med en automatisert prosess oppnår forutsigbar kvalitet hele veien. Dessuten var det stor grad av manuell håndtering og krysskjøring med truck tidligere, så vi har oppnådd klare HMS-gevinster ved å automatisere. Lastbærere som trenger reparasjon eller rengjøring blir sendt eier, for eksempel NLP på Langhus, fortrinnsvis i fulle lastebiler, mens de øvrige skal i bruk igjen direkte fra oss, fortalte Kjetil Nybø, som ikke la skjul på at dagens lokaler på Kalbakken har en del begrensninger.
– Beliggenheten vår på Kalbakken er god, med gjennomsnittlig transporttid på 17 minutter ut til kunde. Samtidig er det bygningsmasse med begrenset plass og lav takhøyde. Derfor gir det ekstra gevinst å redusere plassen vi bruker til sortering og lagring av tompaller og kasser. Fra høsten 2023 gjennomførte vi fase 2, et automatisk lager med pallshuttles, som automatisk håndterer paller ut/inn etter ordre. Det ble driftssatt i februar i år, og har bidratt ytterligere til plassutnyttelse og raskere håndtering, fortalte Kjetil.
Lav bestillerkompetanse
– Vi kan gjerne si at vi hadde relativt lav bestillerkompetanse. Det gjorde det nødvendig å gå et par ekstra runder med ITO PallPack for å få beskrivelsene slik at vi forsto hva alt handlet om. Internt hadde prosjektet høy prioritet, ikke minst i form av samtaler med alle medarbeidere om hva som var ønskelig. Eksempelvis er det ikke likegyldig om trucken skal levere en stabel med paller på bakkeplan eller 50 cm høyere, når det dreier seg om 3200 lastbærere daglig og det er 24 timers drift 6 dager i uka. Slike detaljer var vi opptatt av, og etter hvert fikk vi alt på plass, inkludert løsningsbeskrivelser som både jeg og øvrige medarbeiderne forsto, fortalte Kjetil Nybø på Robotforum, som denne gangen var lagt til Sanner Hotell på Gran.
– Forenklet sett kan vi si at oppgaven vår til ITO PallPack var å hjelpe oss med å spare timer i sorteringen og sikre en mer konsekvent sorteringsgrad og forbedre plassutnyttelsen. Det løste de på en god måte i et godt samarbeid med oss. Resultatet er helhetlig automatisk håndtering av gjenbrukbart gods, som skaper verdi på flere områder.. Faktisk er den helt nødvendig for at vi skal kunne håndtere dagens volumer, oppsummerte Kjetil Nybø i ASKO Oslo, før ITO-salgssjef Bent Mæhre gikk nærmere inn på de tekniske løsningene i anlegget.