De mest avanserte komponentene i installasjonen
Denne uken ankom det som i størst grad vil skille ASKOs nye lager fra andre lagre, nemlig de automatiske pall-shuttles, bestående av en ESMARTSHUTTLE for hver reolhøyde, hver med en satelitt som beveger seg inn i reolene og henter ut varene. Som i ASKOs tilfelle vil være tomme paller og lastbærere av ulike typer. Når hver pall-shuttle med satelitt veier 1,2 tonn, kreves skikkelig løftekapasitet og god planlegging. På noen formiddagstimer denne uka var samtlige tre Eurofork-shuttles på plass i reolhøyden sin, der de skal transportere lastbærere inn og ut i mange år. Siden dette er vår første installasjon i samarbeid med italienske Eurofork, gleder vi oss enda mer enn vanlig til testkjøring og igangsetting. Det kommer etter hvert, men nå som alle reoler pluss shuttles er på plass, nøler vi ikke med å kalle det en milepæl i denne omfattende installasjonen.
Valgte på øverste hylle
Når vi valgte å inngå samarbeid med nettopp Eurofork, er det fordi de har solide tekniske løsninger som tåler høy driftstid, og en teknologi som øker lagerhastigheten betydelig. Det er heller ingen hemmelighet at vi setter pris på at det er nettopp ASKO som blir vår første kunde med denne teknologien, for det er virkelig et selskap vi har gjennomført mange vellykkede automatiseringsprosjekter med, på ulike ASKO-lokasjoner. Her på Kalbakken har ITO Miljøstasjon med automatisk sortering og kategorisering av tompaller vært i drift et par år, et anlegg som nå utvides denne med et helautomatisert pallelager, der tompallene vil gå direkte fra Miljøstasjonen og inn til lageret. Gevinsten kommer på flere måter, men ikke minst ved spart arbeid og betydelig mindre ekstern transport.
Vi gleder oss til testkjøring og – etter hvert – driftssetting. Heng med!