Søk direkte på produktnavn, maskiner teknologi eller løsninger du er interessert i.

En pall-shuttle til hver reolhøyde hos ASKO

Det er travle montasjetider hos ASKO på Kalbakken. Denne uka ble tre pall-shuttles løftet inn, det er en til hver reolhøyde i det som blir et helautomatisk lager for tompaller.

Av: ITO marked 27. september 2023 Vi informerer

De mest avanserte komponentene i installasjonen

Denne uken ankom det som i størst grad vil skille ASKOs nye lager fra andre lagre, nemlig de automatiske pall-shuttles, bestående av en ESMARTSHUTTLE for hver reolhøyde, hver med en satelitt som beveger seg inn i reolene og henter ut varene. Som i ASKOs tilfelle vil være tomme paller og lastbærere av ulike typer. Når hver pall-shuttle med satelitt veier 1,2 tonn, kreves skikkelig løftekapasitet og god planlegging. På noen formiddagstimer denne uka var samtlige tre Eurofork-shuttles på plass i reolhøyden sin, der de skal transportere lastbærere inn og ut i mange år. Siden dette er vår første installasjon i samarbeid med italienske Eurofork, gleder vi oss enda mer enn vanlig til testkjøring og igangsetting. Det kommer etter hvert, men nå som alle reoler pluss shuttles er på plass, nøler vi ikke med å kalle det en milepæl i denne omfattende installasjonen.

Valgte på øverste hylle

Når vi valgte å inngå samarbeid med nettopp Eurofork, er det fordi de har solide tekniske løsninger som tåler høy driftstid, og en teknologi som øker lagerhastigheten betydelig. Det er heller ingen hemmelighet at vi setter pris på at det er nettopp ASKO som blir vår første kunde med denne teknologien, for det er virkelig et selskap vi har gjennomført mange vellykkede automatiseringsprosjekter med, på ulike ASKO-lokasjoner. Her på Kalbakken har ITO Miljøstasjon med automatisk sortering og kategorisering av tompaller vært i drift et par år, et anlegg som nå utvides denne med et helautomatisert pallelager, der tompallene vil gå direkte fra Miljøstasjonen og inn til lageret. Gevinsten kommer på flere måter, men ikke minst ved spart arbeid og betydelig mindre ekstern transport.

Vi gleder oss til testkjøring og – etter hvert – driftssetting. Heng med!

Tre Eurofork lagershuttles kom på plass uten uhell hos ASKO denne uka. Da begynner det å nærme seg testkjøring.
Bjørn Sperstad (t.h.) fra Nordic Crane Kynningsrud har vært med på et par kranløft i sin karriere. Her får han og ITO-montør Tomasz Medyk stroppene på plass. I bakgrunnen ITO-montør Sebastian Dziaduch.
Hver shuttle med satelitt veier 1,2 tonn. Da er det nødvendig med solid kran og solide montører.
I hver reolhøyde beveger shuttle seg i denne banen, mens satelitten går inn til hver lokasjon og henter paller. Både shuttle og satelitt beveger seg på hjul, og en avansert styringsprogramvare som i 3D-kartet til enhver tid vet eksakt hvor både pall-shuttle og satelitt befinner seg.
Travle tider for ITO-montørene hos ASKO. På noen travle formiddagstimer denne uka løftet ITOs utemontører Tomasz Medyk og Sebastian Dziaduch en Eurofork-shuttle inn til hver reolhøyde.

Vi hjelper deg videre!

Ta kontakt med våre erfarne medarbeidere