Søk direkte på produktnavn, maskiner teknologi eller løsninger du er interessert i.

Bærekraft inni og utenpå

Snart er det bare biene som ikke har flyttet inn. De får egne "hus" og arbeidsoppgaver på taket, mens mennesker, kontorer, proffbutikk og teknologi er i full drift allerede.
Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Utfordring

Bygge et av landets mest bærekraftige og effektive logistikkbygg.

Løsning

Topp moderne lager med Autostore og skreddersydde ITO-løsninger.

Resultat

Logistikk, HMS, trivsel og kundeopplevelser på et nytt nivå.

Dimensjonert for vekst

I Norges grønneste logistikkbygg er det bærekraft som gjelder både på innsiden og utsiden. Taket er et kapittel for seg selv, med landets største grøntareal på tak, og selvsagt med solceller for å gi kortreist energi. Der blir det etter hvert bikuber, for i fremtidens industribygninger tas det ansvar for både karbonfangst og pollinering. Moteks medarbeidere i logistikk og proffbutikk har vært på plass i to måneder når vi besøker bedriften sammen med logistikksjef Thomas Randlev. Han forteller at det er full drift i anlegget fra kl 6 om morgenen til kl 17, og at det er dimensjonert for å tåle vekst i årene som kommer.

– Kundene våre er opptatt av kvalitet, og leveringspresisjon og service er en viktig del av sluttproduktet vårt til profesjonelle aktører. Hver dag plukker, pakker og leverer vi ut ca 3500 varelinjer, men det hele er dimensjonert for ytterligere økning, opplyser Thomas når vi tar en stopp ved det automatiske sorteringsanlegget. Det er én av flere ITO-løsninger i det splitter nye logistikkbygget i Alf Bjerckes vei 22.

Motek har hatt sterk vekst de siste årene, og i dette sorteringsanlegget er det rom for enda flere ordrer. Logistikksjef Thomas Randlev kan konstatere at logistikkløsningene fungerer som de ønsket. Hver ordre strekkodeskannes automatisk for å sorteres til rett bane.

Leveringspresisjon skaper konkurransefordeler

Varer på transportbaner, trucker og folk i arbeid, heiser som går opp og ned, det minner muligens litt om livet i en bikube også på innsiden her hos Motek. Ikke minst når vi kommer til Autostore-anlegget, der 21 roboter jobber på kryss og tvers med å plukke varer fra totalt 33.600 varekasser, og bringe dem frem til pakkestasjonene. Verktøy og festemateriell til proffmarkedet har vært de viktigste produktene i Moteks vekst de siste årene, og vi registrerer at det er kvalitetsmerker som Hilti og Festool som gjelder, i tillegg til skruer og andre produkter med Motek-logo. Vareflyten ut til Motek-butikker, entreprenører og andre profesjonelle kunder er avgjørende for kundeopplevelsen, spesielt når Motek har lovt kundene innenfor “20-milsonen” fra logistikksenteret at de skal få levert varer samme dag som ordrene er mottatt om morgenen. 

– Raskere levering, mer effektiv vareflyt, håndtering av den sterke veksten, mer bærekraftig drift. Alt dette var med i forutsetningene for at eierselskapet vårt, Aspelin Ramm, besluttet å bygge et fullstendig nytt bygg for logistikk, administrasjon og proffbutikk her i Groruddalen, forteller Thomas.

ITOs Christian Hagen (til høyre) ble med Thomas Randlev på rundtur i Norges grønneste logistikkbygg. - Hos ITO PallPack er vi veldig stolte over å få være med på dette, sier Christian.

Bærekraft øverst på agendaen

Byggeprosessen har tatt to år, og når man sikter mot øverste hylle på miljøsiden, er det ikke overraskende å høre at byggeplassen har vært «fossilfri» gjennom hele perioden. Slik er det nå også, for truckene er selvsagt elektriske, medarbeiderne har tilgang til flere lade- og sykkelplasser enn vanlige p-plasser, og transportørenes biler kan hurtiglades mens de fylles opp med gods. Resultatet er et logistikkbygg som er sertifisert i henhold til BREEAM NOR Excellent og energiklasse A.

Fra ITO PallPack sin side er vi stolte over at vi får være med og spille en rolle i dette ambisiøse prosjektet, og vår rundtur sammen med logistikksjefen går via ITO-baner og skreddersydd teknologi for utpakking av innkommende varer, returhåndtering av avfallspapp til komprimatorer, heisløsninger mellom ulike høyder, egen bane og stroppemaskin for produkter til service, og baner og heis bygget spesielt for hasteordrer. Kunden i proffbutikken trenger nemlig ikke reise tomhendt om varen ikke skulle befinne seg i butikken.

– Hvis varen finnes på lageret, etableres det en hasteordre som får førsteprioritet i plukk, enten det er i Autostore eller fra høytlageret, og varen sendes på en egen transportbane rett inn i butikken. Der er den tilgjengelig før kunden rekker å drikke opp kaffen sin. Det koster litt å legge lista så høyt, men det lønner seg fordi vi lever av fornøyde kunder, forteller en stolt logistikksjef. 

Egen ITO-bane og stroppemaskin (fra Mosca) for håndtering av verktøy som skal til service og reparasjon.

Investeringer i et langt perspektiv

Og det bringer oss over til lønnsomheten, for det er utvilsomt store investeringer, helt fra riving av eksisterende bygninger til alt står ferdig. Er det lønnsomt i et langt perspektiv?

– Ja, her har vi et 20-årsperspektiv på nybygget, og det vil svare seg. Det handler ikke bare om økonomi, men også om bærekraft, konkurransefordeler, HMS og trivsel, får vi til svar. 

Og til sist, har samarbeidet med ITO PallPack vært som dere forventet?

– Ja, det har vært et utmerket samarbeid med prosjektleder Eivind og andre medarbeidere. Vi er fornøyd, og ser at ITOs løsninger bidrar til at vi får størst mulig gevinst ut av investeringene her.

Og når kunden er fornøyd, er vi i ITO PallPack også fornøyd. Takk for en spennende runde, og lykke til videre med landets grønneste logistikkbygg.

I Moteks Autostore-anlegg jobber 21 roboter med å plukke varer fra totalt 33.600 lokasjoner/kasser.
Samtlige baner inn og ut av Autostore er levert av ITO PallPack. Her ved pakkedisken kommer kassene fra Autostore med varer, og den ferdige kundeordren går ut til heis og ned til sorteringsanlegget. Hasteordrer til butikken kan kjøres "revers" på banen, og rett ned i proffbutikken.

Fakta om Norges grønneste logistikkbygg, Alf Bjerckes vei 22, Oslo

  • Oppført på en fossilfri byggeplass
  • Rommer kontorer, opplæringsfasiliteter, Motek proffbutikk og 10 000 kvadratmeter lager med robotstyrt AutoStore-system
  • Fasadeplater, heller, stålbjelker og betong fra tidligere bygninger på eiendommen er gjenbrukt i prosjektet
  • Et stort grønt tak sikrer artsmangfold og gode overvannsløsninger, med eget regnvannreservoar til vanning og rengjøring av uteområder
  • Solcellepark som dekker et årlig forbruk på 220 000 kwh
  • 8 hurtigladere på lasterampene sikrer utslippsfri varetransport
  • Arkitekt og interiørarkitekt: Nordic – Office of Architecture
  • LARK: SOLA landskapsarkitektur
  • Areal bygg: 29 000 kvm
  • Miljøprofil: BREEAM-NOR Excellent og Energiklasse A
  • Eier: Aspelin Ramm
  • Ferdigstilt høsten 2022, Motek flyttet inn 12. september 2022
Det koster litt å legge lista så høyt, men det lønner seg.

Thomas Randlev

Motek

Til kundereferanse »

Vi hjelper deg videre!

Ta kontakt med våre erfarne medarbeidere