Netthandelssuksess for Brandsdal
Utfordring
Innføre intern ordrehåndtering som gir kortere leveringstider og er skalert for videre vekst.Løsning
ITO-anlegg med PLS-styrte transportbaner, strekkodeskanning av alle ordrer og automatisk sortering.Resultat
Firedoblet kapasitet, reduserte leveringstider og tilrettelegging for manuelle operasjoner.Markeder uten grenser
Netthandel gir grenseløse muligheter. Når utsalgsstedet befinner seg i kundens lomme eller på kundens skrivebord, åpner det seg mange muligheter for å skape ny business og bygge nye markeder både i inn- og utland. Norske Brandsdal Group har gjort mye riktig og satset på såpass ulike markeder som kosmetikk, sportsklær og hageutstyr, i tillegg til deres kjente auksjonssted netthandelen.no.
Totalt håndterer de nå fem ulike nettbutikker for kunder i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Østerrike og snart også Nederland. Nytt hovedkontor med felles kundeservice og IT-avdeling, samt et imponerende logistikksenter for det norske markedet, ble ferdigstilt i Kristiansand i 2017. Der har de automatisert interntransport og sortering og samtidig opprettholdt manuelle operasjoner der dette er formålstjenlig.
Presser leveringstider
– Netthandelskunder er ikke mer tålmodige enn andre kunder, og noen ganger virker det som om de forventer at varene kommer ut av skjermen så snart bestillingen er foretatt. Dit kommer vi nok aldri, men vi jobber definitivt med saken, sier logistikkdirektør Thor Molle og teamleder Bjørn Inge Kiledal Bertelsen med et smil. Pris, brukervennlighet og leveringstid er blant de mest kritiske konkurransefaktorene i Brandsdals markeder. For å redusere leveringstidene til et minimum, deltar de blant annet i et pilotprosjekt med Posten, der RFID-merking av forsendelsene gir unike sporingsmuligheter og bidrar til at kundene i en del regioner faktisk får varene levert i postkassa samme dag som bestillingen er foretatt.
Lager i ti etasjer
Når Bjørn Inge Kiledal Bertelsen løfter oss opp til tiende etasje i pallelageret, forstår vi bedre at lageret har 32.000 lokasjoner fordelt på 17.000 pallplasser med rundt 15.000 ulike varelinjer. Her har de en teoretisk pakkekapasitet på 30 ordrer i minuttet, og har på det meste produsert rundt 12.000 ordrer på en dag. Hvordan har dere fått det til?
– Automatisert interntransport, god tilrettelegging for manuelle operasjoner, enkelte egenutviklede løsninger og, ikke minst, motiverte medarbeidere som raskt kan flyttes dit behovet til enhver tid er størst, det er noen av ingrediensene, svarer teamlederen. ITO har levert et PLS-styrt transport- og sorteringsanlegg med transportbaner fra inntil 40 pakkestasjoner, der hver ordre ender i et helautomatisk sorteringsanlegg som også inkluderer automatisk strekkodelesing. Viktige forutsetninger ved investeringen var høy driftssikkerhet og at anlegget skulle kunne håndtere både esker, poser og konvolutter i ulike størrelser.
– Medarbeiderne våre tenker nok ikke over hvor mange sensorer og digital teknologi som benyttes for å sikre god tilrettelegging på hver arbeidsplass. Strekkodekameraet avgir sanntids data både til sorteringsanlegget og til ordresystemene våre, dermed vet også kundeservice til enhver tid hvor hver ordre befinner seg, forteller teamlederen oss på det som er en relativt rolig dag ved logistikksenteret. Slik er det ikke alltid, og det var det definitivt ikke da den eneste driftsstansen hittil, oppsto midt i Black Week, årets mest travle uke. – Det var en mekanisk feil, og det løste seg ganske raskt. Hvis det oppstår feil i programvare, sensorer eller noe annet digitalt, er det viktig for oss at ITOs teknikere kan fjerndiagnostisere og foreta utbedringer via VPN, understreker Bjørn Inge Kiledal Bertelsen.
ITO-løsninger hos Brandsdal Group:
- Transportører, PLS-styrte transportører for effektiv transport fra pakkestasjonene til sorteringsanlegget.
- Datafangst med strekkodeskanner for avlesing av hver ordre.
- Automatisk sorteringsanlegg for sortering etter mottageradresse.
Fem nettbutikker
Brandsdal Group driver nettbutikkene blivakker, netthandelen, ingarden, brandsdal og cocopanda. Kosmetikkprodukter fra blivakker utgjør den klart største andelen, derfor er det de rosa eskene med blivakker-logo som er mest iøynefallende på transportbanene. For Brandsdal har veksten kommet gradvis gjennom bevisst satsning helt siden starten i 1999, og med nye lokaler og ny internlogistikk er selskapet rustet for videre satsning og vekst. Faktisk er ordrekapasiteten firedoblet sammenlignet med det tidligere anlegget.
Hos en av landets mest spennende netthandelsaktører ser de at dette er lønnsomme investeringer. – Det handler om å utnytte egne medarbeidere på best mulig måte, om å ha kapasitet til å håndtere produksjonstoppene, og om å flytte ordrene så raskt som mulig frem til kunden. Samarbeidet vårt med ITO bidrar på alle disse områdene, sier Thor Molle og Bjørn Inge Kiledal Bertelsen hos Brandsdal Group i Kristiansand.
Ønsker du å vite mer?
Bestill vårt jevnlige nyhetsbrev om aktuell teknologi og hvordan den benyttes hos kundene våre.