Truckkjøring med robot
Det er sommervarmt, så kjøreportene står åpne inn til de tre produksjonshallene hos ITO Produksjon. I den ene er Roger og Stian opptatt med «preinstallering» av et anlegg for robotpalletering hos Fatland Ølen, samtidig som de foretar de siste justeringer på en skreddersydd palltransportør til Ragasco på Raufoss. KUKA-roboten skal antagelig palletere D-pak med sau og svinekjøtt når den er satt i drift hos Fatland, men akkurat nå befinner den seg faretruende nær vippepunktet foran på trucken til Roger. Det ser ihvertfall slik ut for en som har minimalt med truck-erfaring. Så bekymringen viser seg selvsagt å være grunnløs, for Roger har kjørt truck i en mannsalder, og er ikke nervøs for å plassere en robot til noen hundre tusen kroner med millimeternøyaktighet ned på stålfundamentet som er sveiset av kollegene hans i hallen ved siden av. Og siden han selv har boret og gjenget festehullene, så er han heller ikke i tvil om at alt kommer til å passe perfekt og stå like stødig etter noen tusen driftstimer i kundens produksjonsanlegg i Rogaland.
Fullt trykk i tre produksjonshaller
Vi er med andre ord i det som ofte er den mest travle av de tre produksjonshallene her i Skjærdalen på Tyristrand.
– Ved å preinstallere anleggene her, programmere og teste ut robot og gripere, ikke minst sjekke at sensorene i transportbanene fungerer som de skal, blir det en mer effektiv installasjon hos kunden, forteller produksjonssjef Tore Myhra. Han har nettopp ledet vår lille industri-sightseeing i nærområdet, men kjenner seg på tryggere grunn her inne i produksjonshallene.
– Utfordringen akkurat nå er at det er lengre leveringstider enn normalt for en del elektromotorer og komponenter fra ulike deler av verden. Da må vi omprioritere litt for å holde medarbeiderne i gang, men vi løser det også, sier en mann som er vant til å finne løsninger.
ITO Produksjon på Tyristrand har rundt 20 medarbeidere, hvorav tre lærlinger akkurat nå. Musikken er høy og tonen er god, og mange har arbeidet sammen siden bedriften flyttet hit i 2004. – Dette er en rett og slett en fantastisk trivelig arbeidsplass, understreker to av veteranene; Roger og Geir.
Bygger strekkfilmmaskiner
PallPack 8000 er Norges mest solgte strekkfilmmaskin, og både den og PallPack 4000 bygges her i ITOs egne lokaler, i den midterste hallen. Jan og Erlend er i ferd med å testkjøre en «nesten kundeklar» utgave av både 4000 og 8000. Da går det med noen ruller med strekkfilm, for det er sensorer og motorer for forstrekk, høydeavlesning, topparkkontroll og mye annet som skal fungere perfekt før kundene får ta maskinene i bruk. Vi forstår at den som investerer i en PallPack-maskin, ikke bare kjøper en maskin, men også velger seg en leverandør som produserer og gjennomtester teknologen selv, besitter et komplett reservedelslager og har all kunnskap som behøves for å sikre optimal drift av maskinene gjennom hele levetiden.
Tre produksjonshaller i samme bygg
På bakkeplan hos ITO Produksjon er det tre produksjonshaller med kjøreporter, mens det er egne lokaler for elektro og konstruksjon i andre etasje, i tillegg til kontorlokaler (for dem som trenger denslags…). Selv trappa mellom etasjene er selvbygd, med rekkverk av stålvalser fra palltransportører.
Det er vanskeligere enn før å finne læreplasser for ungdom som velger sveising, mekanikk og montering som yrkesvei. I øyeblikket er det tre yngre medarbeidere fra yrkesskolen på Hønefoss som har læretida si hos ITO Produksjon, de får med seg allsidig erfaring og god veiledning før de skal videre ut i yrkeslivet. Produksjonssjefen har ikke lenger tall på hvor mange lærlinger som har fått varierte oppgaver og lært seg et fag her.
– Men det er mange, ingen tvil om det, er både Tore og kollegene enige om.
Hvor ble det av alle?
Plutselig er det tomt i samtlige haller, og vi skjønner at kaffepausene foregår til fastsatte tider. Nå på en varm junidag er det kaffe utendørs som gjelder, på baksiden av bygget. Høye bensinpriser er et av temaene som kommer opp rundt pausebordet på baksiden av lokalene. Kanskje er det ikke så overraskende, for her er folk med både tre og fire bensinslukende veteranbiler hjemme. Eller sju motorsykler på låven, slik som Geir har.
– Ingen frimerkesamlere har vel bare ett frimerke, er hans kontante svar når vi antyder at sju tohjulinger med motor kanskje er i overkant.
Såpass må det altså være, og nå er det sommer og snart ferie, så da blir det selvsagt noen fine turer på Geir og gamle MC-kompiser. Han er forøvrig oppvokst her på Tyristrand og husker godt at de tok toget til fest på samfunnshuset på Geithus i ungdommen. – Det var andre tider, men det har vært god tilflytning av yngre mennesker hit de senere årene, så antagelig er det fremtidshåp for Tyristrand, spår Geir. Han er utvilsomt en av veteranene i Team ITO, og var faktisk med på å bygge produksjonslokalene i Skjærdalen 37 på 1990-tallet. Geir forsikrer at han blir her til pensjonsalderen innhenter han om noen år, og etter det tipper vi at syklene på låven får enda bedre stell og flere turer.
Kaffepausen er over, og gutta går tilbake til verktøy og oppgaver. Men hvor er jentene? Med unntak av kalenderpikene har vi ikke sett noen, men vi har hørt rykter om at de finnes.
– Her er to dyktige jenter, men de er ikke tilstede akkurat i dag, forteller gutta.
Så vi svinger like gjerne innom Kistefos Museum på hjemveien, hvor Eirin, halvparten av den eksklusive jentegjengen hos ITO Produksjon, er på monteringsoppdrag denne dagen. Det besøket kan du lese mer om.